Danmarks førende SEO ekspert deler sine bedste råd til små virksomheder

Torbjørn Flensted er en af Danmarks førende SEO eksperter. Ikke alene er han medstifter af teknologi- og konsulentvirksomheden SEO.dk samt analysevirksomheden StoryBase.dk, han har også skrevet adskillige bøger om SEO, der hjælper virksomheder og organisationer med at opnå organisk vækst via søgemaskineoptimering.

I blogindlægget her fortæller Torbjørn, hvorfor SEO er så vigtigt for selv små virksomheder, ligesom han giver sine bedste tips til, hvordan du kommer i gang med SEO, og hvis du allerede er startet kan optimere din SEO-strategi.

Hvorfor er SEO (Search Engine Optimization) eller søgemaskineoptimering vigtigt?

Torbjørn: SEO giver virksomheder mulighed for at tiltrække nye kunder organisk via placeringer i toppen af Google. Det vil sige, du kan opnå større synlighed for en hjemmeside og øge omsætningen – uden at du øger udgiften til annoncer tilsvarende.

En anden fordel ved SEO, som jeg elsker, er, at du investerer i din egen hjemmeside, din egen kommunikation, og du fokuserer på at formidle løsninger på dine potentielle kunders problemer.

Giver det mening at investere i SEO for små og nystartede virksomheder? Kan små virksomheder overhovedet konkurrere med store virksomheder om topplaceringer i Google? Hvis ja, hvordan?

Torbjørn: Små virksomheder kan godt konkurrere med de store spillere i din branche. Nøglen til succes er at fokusere på de problemer, dine potentielle kunder søger efter på Google, og som konkurrenterne har overset – eller endnu ikke har fokuseret på i deres kommunikation.

  • Begynd med at identificere dine kunders problemer

Den bedste begyndelse på SEO-arbejdet er at undersøge, hvilke spørgsmål dine potentielle kunder googler, for det afslører din målgruppes problemer. Og det er dem, du skal løse. Til formålet har mit team og jeg udviklet værktøjet StoryBase, som kan hjælpe dig med at finde din målgruppes vigtigste spørgsmål.

  • Prioritér de 5 første spørgsmål, du vil besvare. Fokusér på tidløse spørgsmål, som adresserer et problem, din virksomhed kan hjælpe med. Lav ét blogindlæg for hvert spørgsmål, og besvar det så grundigt og fyldestgørende, du kan. Det kan være en trin-for-trin-guide, som indeholder alt lige fra illustrationer og videoklip til gode beskrivelser af, hvordan din kunde løser det konkrete problem.
  • Fortæl dernæst dine kunder, hvordan de løser deres problemer

Sælger du eksempelvis cykler, kunne du lave et blogindlæg, der besvarer spørgsmålet: ”Hvor mange kalorier forbrænder man ved at cykle?” Det spørgsmål er googlet mere end 1000 gange over det seneste år, men der er endnu ikke nogen på nettet, som har besvaret det særligt godt. Det vil med andre ord være nemt at få en placering i toppen af Google, når spørgsmålet googles af målgruppen – og potentialet for at sælge flere cykler med et svar på netop dét spørgsmål er stort.

Tip: Læg madding ud, og få krogen i folk

Alle besøg på din hjemmeside skal føre til salg, eller som minimum at du får fingrene i folks e-mail. Det gør du med pop-ups eller andet, der får brugerne til at tilmelde sig din mailingliste.

I eksemplet med cykelhandleren kunne han lokke e-mailadressen fra folk ved at skrive: ”Skriv dig på vores mailingliste, og få straks tilsendt videoen med 3 nemme tricks til, hvordan du kan forbrænde endnu flere kalorier, når du cykler.”

  • Lidt, men bedre

Din får succes med SEO ved at fokusere dine ressourcer på få, men super gode artikler, som er tidløse. Det er sider på dit website, som du kan blive ved med at forbedre og opdatere, så de altid er ajourførte.

Hellere have 10 gennemarbejdede artikler, som reelt hjælper dine kunder, end 100 forkølede nyhedssider. Fokusér indsatsen, og bliv ved med at arbejde med det eksisterende indhold frem for at stresse dig selv ihjel over alt det nye indhold, du tror, du skal producere. Stil dig selv spørgsmålet: Er din hjemmeside et nyhedssite, der er sat i verden for at formidle nyheder i en uendelig strøm, eller er du en virksomhed, der vil løse rigtige problemer for rigtige mennesker?

  • Spred budskabet!

Når du har publiceret dit nye, gode indhold, skal det markedsføres. Del din artikel på for eksempel LinkedIn og andre sociale medier. Fortæl om det i dit nyhedsbrev, og husk selv at linke til det fra dine egne hjemmesider. Som minimum skal dit indhold vises på dit eget websites forside, og det skal også have et link fra forsiden. Det er initiativer som disse, der direkte eller indirekte får indflydelse på dine placeringer på Google.

Hvad er den største fejl, virksomheder begår, når de arbejder med en SEO-strategi?

Torbjørn: Den største fejl er, når folk tænker på SEO, som en kampagne eller et afgrænset projekt.

Helt tilbage fra 1960'erne og frem til i dag er vi, der arbejder med markedsføring, blevet lært op i tankegangen om, at vi har et budskab, vi sender gennem en kanal til en modtager. Det kan vi gøre gennem forskellige typer annoncer, som er vigtige delelementer i en kampagne. Og kampagner har en startdato og en slutdato.

Problemet med tankegangen er, at har du en SEO-strategi, hvor du tænker, at SEO er et projekt, vi lige skal have ordnet, eller det er en kampagne, så vil du sandsynligvis ikke lykkes. Du når nok et lille stykke, men du overser formentlig pointen om, at du med SEO skal løse problemer i dag, i morgen og om et år.

SEO er ikke kampagner, det er ikke annoncer, det er ikke et projekt. Din tilgang og strategi skal derimod tage afsæt i en proces, hvor du kontinuerligt hjælper dine kunder via det tidløse indhold, du skaber. SEO er også et commitment, hvor du i længere tid fokuserer på at optimere og forbedre det samme indhold. Det er en fantastisk følelse, når en sådan proces spiller og skaber en vedvarende strøm af nye kunder.

Hvilke trends ser du inden for SEO i dag?

Torbjørn: Trenden i SEO er, at du bliver belønnet for den gode kommunikation, hvor du tager udgangspunkt i dine potentielle kunders reelle problemer. Google arbejder blandt andet på at blive endnu bedre til at bruge brand signals og customer loyalty signals som udtryk for, om du gør en reel forskel for rigtige mennesker.

Søges der for eksempel meget på dit firmanavn i Google eller efter specifikke produkter, som kun du har, er det et signal om, at du hjælper mennesker. Kommer dine brugere tilbage til dit website igen og igen, er det et signal til Google om, at du evner at gøre dine stamgæster glade.

Det er med andre ord ikke længere kun den mere tekniske del af SEO, som har betydning for dine resultater på Google. Du er nødt til at have et godt produkt, som dine kunder elsker, og samtidig være i stand til at formidle det på den bedst tænkelige måde.

Læs mere om hvad SEO er, hvordan du kommer i gang som begynder her

Torbjørns 3 bedste SEO tip

Torbjørns SEO-tip #1:

Uanset om du vil lave din SEO selv, eller om du vil hyre hjælp til SEO udefra, vil jeg anbefale dig at læse bogen SEO LEX af Thomas Rosenstand, som er en god kollega i branchen. Så får du gode, konkrete værktøjer og indblik i de SEO-metoder, du skal arbejde med.

Torbjørns SEO-tip #2:

Deltag i kurser i SEO og få masser af inspiration. Du kan tage til den årlige SEOday i Kolding, som plejer at ligge i januar. Jeg kan også varmt anbefale dig, at lade dig inspirere af dygtige SEO-specialister og marketingfolk som Lars Skjoldby, Thomas Rosenstand, Nikolaj Mogensen, Christian Doeleman-Lassen, Christopher Hofman Laursen og Christian Højbo Møller.

Du kan også skyde 2019 i gang og få en masse tips med hjem, når Sofie Hermansen afholder kurset ”ToolTime: Content og SEO-redskaber for begyndere” i både Aarhus og København.

Lyt også til podcasten Marketers Morgen, hvor værterne er de to garvede Marketers Mikael Rieck og Anders Saustrup.

Torbjørns SEO-tip #3:

Sidst, men ikke mindst vil jeg gerne invitere dig med i mit netværk SEO Vækst Academy. Her kan du møde andre ligesindede ildsjæle, deltage i gratis netværksevents og få masser af gode tips og inspiration til, hvordan du bliver klar til organisk vækst med SEO. Du kan gratis tilmelde dig SEO Vækst Academy her.

Vil du lære mere om SEO kan du også lytte til Torbjørns podcast SEO podcast her

Del denne artikel

Related posts

Læs også