Kundefortælling: Rajissimo - Hjemmelavet is hele året rundt

Rajissimo er en is butik, der går op i den gode is. De sætter en ære i selv at lave isen, vi har derfor besøgt dem, for en snak om det at lave is, at drive virksomhed, og om det at finde det rigtige tempo til at udvikle. 

Et glad samarbejde

Vi er glade for at kunne fortælle om Nader, og dele hans historie, som trods modstand fra barndommen, i dag driver en velfungerende og succesrig kæde. Vi lærte Nader og Rajissimo at kende for nogen år siden, da han henvendte sig til Qred for første gang. Siden da har han brugt vores lån når udviklingen sker hurtig og han vil have en buffer, eller hjælpepakkerne har ladet vente på sig. 

Motivation

Rajissimo startede i 2005, med et ønske om at give de isspisende forbruger en bedre oplevelse, end den is man blot skal tage låget af. Den første butik åbnede i Nygade og er siden vokset med raket fart op til i dag 8 butikker. 

Hans interesse for is startede allerede da han var teenager, og er siden da blot vokset. Som barn fik han interessen for at tjene penge. Han voksede op sammen med sin mor der ikke kunne dansk og 4 søskende, han begyndte derfor at samle flasker og sælge julekort for at bidrage til familiens indtægt.

Siden hen solgte han noget af sit legetøj, og drømmen om at tjene penge blev skabt.  Ved siden af skole arbejdede han deltid i en iskiosk, og da paradis kom frem, mente han at det kunne gøres bedre, og dermed var tanken om at være iværksætter og drømmen om en Ferrari blev skabt.  Han satte sig et mål om at han som 25 årig ville have købt sin første Ferrari, og det lykkedes. I en alder af 24 gik Nader ud og købte sin første og på nuværende tidspunkt sin eneste Ferrari. Det lærte ham at det måske ikke nødvendigvis blot gør det hele sjovere at køre rundt i en dyr bil, den blev derfor byttet ud, og pengene i stedet blev investeret i at videreudvikle virksomheden og konceptet.

Kan man sælge is om vinteren?

Der sker løbende en udvikling, for butikkerne har åbent 365 dage om året, og det er sjældent is der har den største efterspørgsel om vinteren, når vi render rundt med luffer og store halstørklæder. Derfor kom ideen en dag han sad på en nærtliggende cafe en vinterdag. Han sad sammen med en ven, og drak en kop kaffe, imens blev han ramt af den søde duft fra brændte mandler. Der besluttede han sig for at han ville anskaffe sig en station til at kunne lave brændte mandler, og tredoble sin daglige omsætning i de kolde vinterdage. Siden hen er Churros også kommet til, for at lune de travle gæster. 

Det rigtige tempo

I dag har Nader 8 butikker, primært i København, og en enkelt i Odense. Det betyder også at Nader i dag har en butik manager i hver butik, som er fuldtidsansat, ellers er det primært deltidsansatte, hans ansatte spænder vidt både i mængden af timer og i alder. Her spænder de fra de 14-årige, som kommer forbi til en time eller to efter skole, og op til 60 årige, som bidrager med stabil arbejdskraft, og som han nyder at kunne lære nyt af hver dag. 

Derudover består kæden af en ansat som sparer og hjælper de forskellige butiks manager, så der er altid er et sted at gå hen hvis der opstår spørgsmål eller tvivl. 

Det betyder også at Nader kan fokusere på det han kan lide, at tænke fremad, innovere og udvikling sit koncept. 

Efter nogle år hvor det har gået stærkt, har han nu også lært at det kan gå for stærkt, især når der skal være styr på kvaliteten og smagen. Han har prøvet bubbletea, men valgte at trække produktet ud af butikkerne igen, for kun at have de produkter som han brænder for. 

Så i dag når regnskab og andre administrative opgaver er overstået, nyder han at kunne idégenere og afprøve nye smage. 

Da vi sad og snakkede, undrede det mig hvordan han får ideen til de forskellige smage, Nader var fortrykningsfuld. Han oplyste at han går en tur i naturen, en tur ned igennem københavn, eller en tur ud at spise, og her får han inspirationen til hvilken smage han ellers skal teste. 

Men uanset hvor mange forskellige varianter han har afprøvet, er den klassiske jordbær og vanilje is stadig det største hit blandt kunderne. 

I takt med at Nader er blevet en mere og mere erfaren iværksætter, har han undervejs lært at trods der er noget han ikke syntes er sjovt som regnskab, så skal det fortsat passes, og det hjælper ikke at udskyde det. Ligeledes har han lært styrken i at uddellegere, og kende sine egne grænser. Managerne er dermed også blevet ansat fordi Nader ikke brænder for at skulle gå og kontrollere den daglige drift, men i stedet elsker at komme ud og snakke og sige hej til sine medarbejder. Der er derfor også stor forventning om at virksomheden skal blive ved med at vokse, er at det er nødvendigt med en drift person, som brænder for den daglige drift, så han selv kan få frigjort noget tid og kræfter til at fokusere på det næste skridt. Han har derfor besluttet at sætte tempoet ned, for at få styr på de daglige ting. Forbedringer og udvikling af det eksisterende, også selvom at det er svært ikke at hoppe med på mulighederne når der er interessante lokaler ledige. 

Et godt råd

Fra Nader lyder det, at skal man være iværksætter skal man kaste sig ud i det. Det er helt okay ikke at have en fuld kundeanalyse, man lærer det. Så længe man er fleksibel så man kan udvikle sin forretning i overensstemmelse med kundernes efterspørgsel. 

Isen skal endnu mere ud over landegrænserne

De seneste år er den gode omtale af Rajissimo også nået til udlandet, hvor flere af de store rejse blogs har anbefalet butikken i Nyhavn som en go to hvis man er i København.

Og vi glæder os til at følge Rajissimo på den videre færd, mod drømmen om udlandet. 

Vil I læse mere om Rajissimo, eller se hvor I kan finde dem, så besøg deres hjemmeside her !


Del denne artikel

Related posts

Læs også