Match dit markedsføringsbudget til din markedsførings strategi

Sidste uge skrev vi om det at sætte sig ned og prioritere at få lavet en markedsføringsplan

Nu tager vi hul på det økonomiske aspect. For at en markedsføringsstrategien skal fungere, skal der være sammenhold mellem markedsføringsstrategi og økonomien sat af til det. 


Fordeling af omsætning og markedsføringsbudget 

Der er mange forskellige bud på hvor stort budgettet til markedsføring skal være. Og det hænger også sammen med hvilket marked man er på, om hvorvidt det er til at vokse eller om det er til at holde sin markedsandel. Ligeledes om man er på et marked med mange konkurrenter, eller om man har monopol, og er ene udbyder af sit produkt. 

Er man en nystartet virksomhed vil omkostningerne typisk ligge en smule højere end ved en veletableret virksomhed. Typisk fordi en nystartet virksomhed skal slå sit navn fast, og tiltrække de første kunder, samt kernegruppen af kunder der vender tilbage.

Mange eksperter mener at markedsføringsbudgettet for en nystartet virksomhed bør ligge mellem 5 og 9 % af bruttoomsætningen i virksomheden. Men undersøgelser viser at de faktiske markedsføringsbudgetter svinger fra mellem 10 til 25 % af overskuddet i virksomheder.


Hvad omfatter et markedsføringsbudget

Når man kigger på virksomheders markedsføringsbudgetter kan de virke store hvis ikke man kigger ind i hvad de er omfattet af. 

Et markedsføringsbudget indholder typisk: 

En bred scare af reklamer, både online og offline. Herunder er alt fra banner og annoncer på fx busser, 3 parts hjemmeside, magasiner og tv, til hele tilbudsaviser. 

Deltager virksomheden i messer eller konferencer, er dette også en del af marekdsføringsbudgettet, ligeledes hvis virksomheden afholder konkurrencer. 

Sidst men ikke mindst er PR og pressemeddelelser også en vigtig del af markedsføringsbudgettet. 

Skal der være en hjemmeside som skal vedligeholdes vil det typisk også blive budgettteret under markedsføring. 

Når man sætter budgettet op kan det deles op i 2 kategorier, produktion og distribution. Produktion er bl.a. hvis der skal grafikere ind over for at sætte et banner eller en reklame op. Hvor distribution er lige fra omdeling af trykte medier til hvilke tredjeparts hjemmesider der skal være reklame banner på. Også det man smider i fx Facebook annoncering vil høre under distribution. 


Hvor lang tid tager det at lave 

Et markedsføringsbudget og strategi kan svinge i udseende, størrelse og kompleksitet. Lige fra et helt simpelt der måske kun tager et enkelt møde med et par marketingansvarlige, til flere møder fordelt udover et par måneder med adskillige medarbejder og afdelinger. 


Opfølgning 

Når hele budgettet er lagt, og markedsføringsstrategien er kørt i stilling, er det vigtigt at have opsummeringer i løbet af året eller perioden. For at være sikker på at budgettet holder, men også for kontrollere at de ting man måske tester og prøver af virker. Der er ingen grund til at smide pengene efter samme model flere gange hvis ikke det virker, og hvis noget virker overraskende godt, er det måske værd at kigge på om det kan skrues op for. 


Start simpelt

Hvis ikke du har de store erfaringer med markedsføring kan det være en god ide at starte simpelt. Start med at skrive de ting du gerne vil, og vær realistisk om hvor meget tid du har, her efter prioriterer du dem, med hvor du helst vil lægge dine penge. Og på denne måde får du skabt en plan der hænger sammen med dit budget


Finansier startskuddet til din markedsføringsstrategi 

Det kan være svært at komme i gang med den forkromet marekdsføringsstrategi, der findes en masse guides på nettet. Så kig og vær kritisk efter noget du tror på. 

Har du brug for en kapital til at skyde en kampagne i gang hjælper Qred gerne. Du kan ansøge om et lån til netop det her!


Del denne artikel

Related posts

Læs også