3 tips til at forbedre dit salg

3 tips til at forbedre dit salg

Sanne Holmvang

Marketing Manager, Danmark
18/1/2022
5
minutter

Salg er en kunstart!

Nogle er de fødte sælger, andre skal arbejde lidt mere for det. Men alle kan blive bedre til det at sælge. Og salg er noget der kan læres. I dag er sælgeren i høj grad med til at gøre om vi køber produktet i den ene eller den anden butik.

Et salg kan tage alt fra 5 minutter til flere uger, det handler i høj grad om hvor komplekst et produkt du har. Ligeledes starter din salgsproces i det øjeblik din mulige kunde støder på din virksomhed eller dit produkt første gang. Det er derfor vigtig at skabe en god kundeoplevelse, så dine tidligere kunder kan fungere som dine ambasadører. 

Læs mere om hvordan du skaber den gode service her.


Kom godt i gang med at sælge med vores 3 tips


  1. Gør dig overvejelser om din måde at kommunikere på

Kommunikere betyder at gøre noget fælles, det er derfor vigtigt at have i mente hvem vores modtager er. Vi snakker altid til et menneske, selv når vi sælger til en virksomhed er det altid en person der sidder bag som skal træffe beslutningen om et køb. Det er derfor vigtig at have med at det skal være en tovejs kommunikation, således at mulige kunder kan stille spørgsmål og komme i kontakt med dig. 

Vi som mennesker er mere villig til at reagere hvis vi får noget ud af det, det er derfor vigtigt i din kommunikation at skabe noget værdi for din kunde. Særligt når du starter din virksomhed. Jo mindre et brand du har, jo vigtigere er det at formidle hvad en kunde får ud af at købe dit produkt. 

Kommunikation er meget mere end det talte sprog (verbal), det dækker også over fx kropssprog (non-verbal). Typisk lægger vi knap nok mærke til den nonverbale kommunikation vi har, da det blot er en del af vores natur og indgroet vaner. 


  1. Det gode pitch 

Et pitch er en tale eller en præsentation.

I DRs tv-program Løvenshule, ser vi det ene pitch efter det andet for at opnå en investering. Men at have et godt pitch er ikke kun vigtig når man kan skal have investorer med om bord. Et godt pitch er også vigtigt både når man skal have flere medarbejder eller samarbejdspartner men også når du skal sælge dit produkt til kunder. Det er ikke sikkert du kan bruge det samme pitch til alle tre eller fire situationer, men lav en kerne til dit pitch som kan bruges overfor alle. 

Et pitch kan fremstå i flere variationer, men typisk bygger de alle på samme grundsten eller kerne. Vi kender blandt andet elevator talen, der også er en type pitch. Elevator talen er den præsentation man siger man skal kunne fortælle på den tid det tager at køre med elevatoren op til chefens kontor, eller typisk 30 sekunder. 

Derudover er der også dagligdags pitchet, det kan typisk tage op til 30 min. Og er den typiske præsentation overfor investorer samarbejdspartner og alt efter hvor omfattende produkt du har vil den også egne sig ved kunder. 

En god pitch skal omfatte hele virksomheden, pas derfor på med ikke at grave dig for langt ned i dit produkt. Forsøg at lægge fokus omkring et problem som dit produkt kan komme med en løsning på. 

Når du skal præsentere dit produkt, virker det altid godt at vise produktet. Det betyder også at hvis du tilbyder en service eller et program kan det være en god ide at vise en demo, billeder eller screendumps af dit program. Ved at præsentere noget visuelt bliver det mere konkret og lettere for en kunde såvel som investorer at forholde sig til. 


  1. De rigtige salgskanaler 

Der findes et utal af salgskanaler, som alle er i konstant udvikling. Og om du vælger de rigtige kan være afgørende for om du lykkes med din salgsstrategi. Det er ikke nødvendigvis en fordel at være på alle kanaler hvis ikke du kan vedligeholde kvalitet, indhold og tilstedeværelse på de valgte kanaler. 

Der er alle de kendte sociale medier, der strækker sig lige fra snapchat, tiktok, instagram, facebook, linkedin og twitter. Når du skal afgøre om du skal være på de sociale medier og hvad dit indhold skal være der er det vigtigt at overveje hvem din målgruppe er såvel som dit produkt. 

Derudover er der email, både i form af kampagner men også blot i form af almindelig vidensdeling og information om dit produkt, branche eller komplimentere produkter som lige ledes kunne være relevant for dine kunder. At bruge email kan være en optimal mulighed for at ramme tidligere eller eksisterende kunder, og dermed vedligeholde forholdet til dem, det er derfor vigtigt at finde en balance for hvor tit der skal sendes en mail ud. 

Telefon som salgskanal kan også langt hen af vejen fungere. Denne mulighed er typisk nemmere når man henvender sig til erhverv, da man ikke på samme måde rammer ind i lovgivning om telefonsalg. Ellers er telefon oplagt til at følge op, hvis dit produkt er en større investering eller kræver større overvejelser. Husk også på at en kunde stadig kan være vigtig og værdifuld for din virksomhed efter et køb. 



Related posts

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇳🇴 Norge
🇧🇷 Brazil