10 almindelige fejl på en hjemmeside

I mindre virksomheder har hver person typisk flere roller, og du som ejer skal typisk spænde bredt, som direktør, sælger, lagermedarbejder, kundeservice, økonomiansvarlig samt markedsføringsansvarlig. Netop markedsføring kan let dele vandene mellem selvstændige, da nogle mener det er det absolut simpleste ved at have virksomhed, mens andre synes det bøvlet, besværligt og tidskrævende. Uanset din baggrund og ambition så vil vi hos Qred gerne dele af vores erfaring om fx det at bygge en hjemmeside.

Der findes mange fald grupper når du skal bygge en hjemmeside eller re-designe din nuværende. I dette indlæg vil vi guide dig igennem de typisk fejl med de tekniske og taktiske løsninger men med fordel kan bruge. 

1. Brudte links (404 sider) 

En ting er at google vil “straffe” din hjemmeside for at have 404 sider, det vil sige landings sider eller blogpost hvor linket ikke længer er korrekt, så bliver dine besøgende også irriteret. I væreste fald, kan det betyde at de besøgende går over til konkurrenten. Sørg for at lave en redirect (301 side), der fører den besøgende til en relevant side, eller tilbage til forsiden. 

2. Stave- og grammatikfejl 

Tag dig tiden til at gennemlæse det du har skrevet. Det kan ligeledes være en god ide at få en anden til at læse dit arbejde igennem, på den måde mindsker du risikoen for mærkelige vendinger eller slåfejl. 

3. Billeder og videoer

Misforstå os ikke vi elsker billeder og videoer! Men du bør undgå uskarpe billeder, billeder der kan misforstås eller billeder der kan sløre dit budskab. Når du skal finde billeder, så tag dig tiden og find gode arkiv billeder eller sats på at tage egne billeder. Billeder du selv tager bliver typisk mere værdsat, da det typisk bliver betragtet som mere åbent, ærligt og transparent. Når du lægger billeder op på din side, skal du have i mente at de ikke bliver for store. Såfremt billederne er for store vil det sænke indlæsnings hastigheden på din side. 

Det samme gælder for video. 

4. Dubleret (stjålet) indhold 

Hvis du tror du sparer tid ved at køre copy+paste på store dele af din side, ender det med at skade dig i virksomhedens søgeresultater på fx Google. Ligeledes gør vi også opmærksom på at du skal huske at overholde lov og ophavsret. 

5. Du har ikke opdateret indholdet siden filmen Titanic havde præmiere…

… år 1997! Selvom dette måske nok er en overdrivelse, kan det være en god ide at gå igennem det indhold du har på siden. Når du ser det igennem, kan det være noget skal opdateres, noget skal fjernes og noget andet skal omskrives. Arbejder du med tilbagevendende kunder vil også de forvente at din side er levende og opdateret! Sørg altid for at dine priser, kontaktinformationer samt åbningstider er aktuelle 

6. Dine vigtigste søgeord fremgår ikke i din tekst. 

Både dine brugere og Googles søgemaskiner scanner din tekst efter søgeord som indeholder det de leder efter. Et eksempel kunne være at du var en cykelhandler men ikke har ordet cykel til at stå nogen steder i dine tekster, på den måde vil Google ikke ane hvad din side handler om. Dine brugere vil være hjulpet på vej af for eksempel billeder på din side. 

Tænk derfor over at få dine vigtigste søgeord ind i overskrift, under rubrik eller i begyndelsen af din brødtekst. Dine søgeord skal du altid have med når du laver en ny landings side. 

Tips! Læs mere om SEO her!

7. Man skal ikke være Sherlock Holmes for at kontakte dig 

Gør det til en vane at have dine kontaktoplysninger som telefon, mail, adresse og åbningstider tydelige på alle dine sider, så dine brugere ikke behøver at skulle lede efter dem. En god ide kan være fast at have dem i footeren på din side. Du kan også gøre det endnu tydeligere ved at have en side der hedder “Kontakt os”, er det vigtigt at man kan finde en specifik medarbejder overvej da en side der hedder “Om os”. 

8. Siden er ikke mobilvenlig 

I 2017 ændrede fordelingen sig på hvilken enhed forbruger typisk bruger til at kigge på nettet. Her kom mobiltelefonen op på 50%. Det betyder derfor også at det nu er vigtigere end nogensinde før at din side tilpasser sig mobil visning. 

9. Ingen call-to-action (CTA)

En call-to-action er ofte en knap, formulering eller en mening som skal opfordre dig til en handling. En CTA skal være kort og tydelig for at underbygge beslutningen for en bruger. 

Eksempler på CTA

  • Læs mere
  • Klik her 
  • Ansøg 
  • Book 

10. Lange stykkere uden underrubrik eller lister

Tænk på dig selv - hvad foretrækker du? At læse en tekst på en side på samme måde som du læser en bog, fungere sjældent på en almindelig skærm. Derfor er det vigtigt for læsbarheden at opdele teksten i forskellige afsnit med overskrifter, billeder, liser og link til andre sider. Ved hjælp af under rubrikkerne kan læserne let skimme siderne igennem, for at finde det de leder efter. Der er derfor intet problem i at lave lange tekster så længe du blot bruger de rigtige teknikker til at gøre det lettere at læse. 

Hvordan kan du forbedre din hjemmeside? 

Gå igennem de 10 punkter ovenfor og udvælg dem du synes er vigtigst for din hjemmeside og start med dem. Bed derefter venner og familie efter deres synspunkter og feedback, så du har noget at gå efter når du forbedre hjemmesiden.

Del denne artikel

Related posts

Læs også